نوشته های عمومی

انواع بازی فکری چیست؟

بیایید از ابتدا شروع کنیم! انواع بازی فکری چیست؟ بازی فکری یک سوال منطقی است که در طول مصاحبه شغلی از داوطلبان پرسیده می شود. به طور خلاصه، بازی فکری یک پازل کوچک است که برای یافتن پاسخ مناسب باید از منطق و فکر استفاده کنید.    

واضح است که بازی فکری به شکل یک پازل است که باید آن را حل کنید. سوالات کم و بیش طولانی در اندازه، نوع بازی فکری می تواند متنوع و متنوع باشد! به عنوان مثال:  

در نانوایی، یک کروسان و یک باگت به مبلغ 1.10 یورو می‌خرید. قیمت کروسان 1 یورو بیشتر از باگت است. قیمت باگت چقدر است؟  

بازی های فکری همیشه در نگاه اول ساده به نظر می رسند. با این حال، آنها هنوز با یک تله کوچک همراه هستند که باید از آن اجتناب کنید. در پاسخ به این سوال، اگر فکر می کنید قیمت باگت 10 سنت است، ببخشید که به شما می گویم که در دام افتاده اید. در واقع، اگر قیمت نان باگت 10 سنت یورو باشد، به این معنی است که کروسانت 1.10 یورو قیمت دارد (از آنجایی که قیمت آن “1 یورو” بیشتر از باگت است) که منجر به هزینه کل 1.20 یورو می شود. پاسخ صحیح 5 سنت بود. یک باگت با قیمت 5 سنت و یک کروسان با قیمت 1.05 یورو، کل هزینه 1.10 یورو را به ما می دهد.  

سوالی که می توانید از خود بپرسید: چرا استخدام کنندگان سوالاتی از نوع بازی فکری می پرسند؟ پاسخ ساده است. آنها فقط می خواهند برخی از ویژگی های شما را اندازه گیری کنند، مانند: توانایی شما در حل یک مشکل غیرمنتظره، منطق شما، تفکر شما و غیره… نگران نباشید، ما بعداً تمام نکات و توصیه های خود را برای پاسخگویی آسان به سؤالات بازی فکری در اختیار شما قرار خواهیم داد. .  

در کدام مصاحبه سوالات بازی فکری مطرح می شود؟  

بازی های فکری را می توان در هر مصاحبه مالی ارائه داد. همه چیز به پیشینه استخدام کننده و روحیه او بستگی دارد. به همین دلیل است که برای ما عاقلانه به نظر می رسد که وقتی مصاحبه هایی را گذرانده اید، چه برای کارآموزی یا قرارداد دائم، به طور جدی برای بازی های فکری آماده شوید .  

با این حال، باید اعتراف کنید که بسته به شغلی که برای آن درخواست می دهید، شانس داشتن یک یا چند سوال بازی فکری بیشتر یا کمتر خواهد بود. بنابراین در زیر لیستی از مشاغل اصلی در امور مالی را مشاهده خواهید کرد که در آن سطح احتمال مواجهه با بازی فکری را مشخص کرده ایم. فهرست مشخصاً نشان‌دهنده است، زیرا نمی‌توانیم با اطمینان بدانیم که آیا استخدام‌کننده از شما یک سؤال بازی فکری خواهد پرسید یا خیر. با این وجود، می دانید هنگام درخواست برای یک موقعیت خاص، چه انتظاری باید داشته باشید.   

  • تجزیه و تحلیل مالی :  بعید است – احتمال داشتن یک سؤال بازی فکری هنگام درخواست برای بخش های مالی بزرگ برای ما نسبتاً کم به نظر می رسد. 
  • تجزیه و تحلیل اعتبار:  بعید است – مانند تجزیه و تحلیل مالی، بازی فکری یک سوال تکراری در تحلیل اعتباری نیست. 
  • تجزیه و تحلیل ریسک:  بعید است – در مورد دو شغل قبلی، شانس داشتن یک سوال فکری در طول مصاحبه تجزیه و تحلیل ریسک برای ما کم به نظر می رسد.  
  • کنترل مدیریت:  بعید / محتمل – بازی فکری در مصاحبه برای کنترل مدیریت در شرکت بعید است. با این حال، اگر برای مثال برای یک شرکت مشاوره بزرگ چهار نوع ( KPMG ، EY ، PWC ، Deloitte ) درخواست می دهید، ممکن است با یک سوال بازی فکری مواجه شوید.  
  • حسابرسی:  بعید / محتمل – مشاهدات مشابه برای کنترل مدیریت. در شرکت ها یا موسسات مالی (بانک ها / بیمه)، بازی فکری به ندرت در طول مصاحبه مورد بحث قرار می گیرد. در یک شرکت مشاوره، شانس داشتن یک بازی فکری برای مصاحبه بیشتر است.  
  • سرمایه‌گذاری:  محتمل – در زمینه‌های سرمایه‌گذاری شرکتی، به احتمال زیاد در طول مصاحبه، یک سؤال فکری وجود دارد. مشخصات استخدام کننده شما از نظر ما تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. اگر دومی از طریق بانکداری سرمایه گذاری یا مشاوره گذرانده باشد، بازی فکری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. برعکس، اگر این فرد بیشتر در شرکت‌ها فعالیت داشته باشد، احتمال آن نسبتاً کمتر است.  
  • خدمات تراکنش:  بسیار محتمل است – جاده سلطنتی در شرکت های مشاوره، به احتمال زیاد هنگام درخواست TS با یک بازی فکری مواجه می شوید .  
  • تامین مالی پروژه:  بسیار محتمل – همینطور برای تامین مالی پروژه.  
  • توسعه شرکتی: به  احتمال زیاد – هرگز فراموش نکنید که تیم توسعه شرکتی اغلب از بانکداران سرمایه گذاری سابق تشکیل شده است. بنابراین، احتمال نیاز به پاسخ به یک سؤال بازی فکری بسیار بالا است.   
  • ادغام-اکتساب ها:  تقریباً اجتناب ناپذیر – در بانکداری سرمایه گذاری، و به ویژه در M&A ، بازی های فکری لژیونر هستند. اگر برای بانک های بزرگ درخواست دهید، این مشاهدات بیشتر صادق است.     
  • سهام خصوصی:  تقریباً اجتناب ناپذیر است – همین امر در مورد  سهام خصوصی نیز صدق می کند . اگر می خواهید روزی در یک صندوق سرمایه گذاری کار کنید، گذر از جعبه بازی فکری تقریبا ضروری است!  

انواع بازی های فکری 

باید بدانید که بی نهایت بازی فکری احتمالی وجود دارد و طبقه بندی آنها در دسته های کاملاً مشخص بسیار دشوار است. با این حال، ما موفق به تشخیص دو دسته بسیار گسترده از بازی های فکری می شویم:  

  • بازی های فکری  «ریاضی»: به آن هایی که پاسخ آنها با حل معادله به دست می آید، بازی فکری «ریاضی» می گوییم. در این نوع بازی فکری، دانستن چگونگی ترکیب مسئله در یک معادله برای حل، ضروری خواهد بود.  
  • بازی  فکری «منطقی»: بازی فکری «منطقی» هر بازی فکری است که به طور خاص نیازی به حل یک معادله برای یافتن پاسخ مناسب ندارد. در این نوع موارد، صرفاً نیاز به استفاده از منطق خوب برای پاسخ صحیح خواهد بود.  

چگونه به یک بازی فکری “ریاضی” پاسخ صحیح دهیم؟  

همانطور که در زیر به آن اشاره کردیم، برای پاسخ صحیح به یک بازی فکری، باید بدانید که چگونه مسئله را در قالب یک معادله مطرح کنید! گفتن آسانتر از انجام دادن شما به ما خواهید گفت و حق با شماست. با این وجود، این یک تا زدن است. هنگامی که بدانید چگونه یک مسئله را در قالب یک معادله مطرح کنید، می توانید اکثریت زیادی از بازی های فکری را حل کنید.  

برای اینکه به شما نشان دهیم چگونه، کروسان و باگت را مثال می زنیم. به عنوان یادآوری، شما یک کروسانت و یک باگت را به مبلغ 1.10 یورو خریداری می کنید. قیمت کروسان 1 یورو بیشتر از باگت است. قیمت باگت چقدر است؟ معادله و حل زیر:  

  • برای طرح مسئله به شکل معادله، فرض می کنیم که “a” نشان دهنده هلال و “b” میله است. بنابراین، مشکل ما را می توان با استفاده از معادله زیر خلاصه کرد: “a + b = 1.1 یورو” که به این معنی است که “قیمت کروسان ما که به قیمت باگت ما اضافه شده است در مجموع 1.1 یورو به ما می دهد”.  
  • می دانیم که کروسانت 1 یورو بیشتر از باگت قیمت دارد. بنابراین، “a” معادله ما را می توان به صورت “a = b + 1” خلاصه کرد که به این معنی است که “قیمت کروسان برابر است با قیمت باگت + 1 یورو”.  
  • اکنون که قیمت کروسان خود را به شکل دیگری بیان کردیم، می توانیم آن را در فرمول اولیه خود وارد کنیم. بنابراین، فرمول ما از “a + b = 1.1 یورو” به “b + 1 + b = 1.1 یورو” یا “2b + 1 = 1.1 یورو” می شود.  
  • در این مرحله فقط باید معادله را حل کنیم تا قیمت راکت مشخص شود. “2b + 1 = 1.1 یورو” تبدیل به “2b = 0.1 یورو” و بنابراین “b = 0.05 یورو” می شود.  
  • از آنجایی که کروسانت ما 1 یورو بیشتر از باگت قیمت دارد، می دانیم که قیمت دومی 1.05 یورو است. در نهایت قیمت باگت و کروسان در مجموع 1.10 یورو به ما می دهد.  

چگونه با بازی های فکری که نیاز به معادله ندارند برخورد کنیم؟   

متأسفانه، واقعاً یک گلوله نقره ای به خودی خود وجود ندارد. فقط منطق شما برای کمک به شما خواهد بود. از طرف دیگر، و این نکته ای است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت، هرچه بیشتر پاسخ دادن به سوالات بازی فکری را تمرین کنید، بیشتر قادر خواهید بود با غیرمنتظره ترین سوالات مقابله کنید! همچنین می توانید سعی کنید بازی فکری را روی کاغذ بیاورید. گاهی اوقات با تجسم مشکل به صورت فیزیکی، راه حل برای ما راحت تر ظاهر می شود!  

نکات برتر ما برای سوالات بازی فکری موفق؟  

اکنون که روش های مختلف خود را برای مقابله مؤثر با بازی های فکری ارائه کرده ایم، اکنون بهترین نکات مصاحبه خود را به اشتراک می گذاریم! با رعایت کامل این نکات است که شانس خود را برای پاسخ صحیح به بازی فکری مصاحبه به میزان قابل توجهی افزایش خواهید داد.  

  • فقط فکر کنید:  گفتن آن آسان تر از تکرار است. با این وجود، واقعاً سعی کنید به سادگی در مورد مشکل موجود فکر کنید زیرا یافتن پاسخ همیشه بسیار آسان است. همانطور که گفتیم، در یک مصاحبه، زمانی برای ارائه در مورد مشکل مطرح شده نخواهید داشت. بنابراین، این بدان معنی است که یافتن پاسخ چندان دشوار نیست!  
  • معادله خود را روی کاغذ بنویسید:  برای بازی های فکری که می توانید با یک معادله حل کنید، حل آن روی کاغذ کارآمدتر به نظر می رسد. برای ساده ترین معادلات، می توانید آنها را مو به مو انجام دهید. با این حال، روی کاغذ، به طور قابل توجهی از احتمال اشتباه جلوگیری خواهید کرد.   
  • محاسبات خود را بررسی کنید: اکثر دانش آموزان دوست ندارند تصحیح کنند و با این حال این چیزی است که بین یک دانش آموز خوب و یک دانش آموز ممتاز تفاوت ایجاد می کند. ما قویاً توصیه می کنیم که محاسبات و نتایج خود را قبل از ابلاغ پاسخ نهایی خود به استخدام کننده بررسی کنید. به عنوان مثال، در آخرین نکته روش شناسی، ما سازگاری نتیجه خود را با اعمال آن در معادله اولیه خود تأیید کرده ایم. با تعیین اینکه قیمت باگت ما 5 سنت یورو و کروسانت ما 1.05 یورو است، در واقع 1.1 یورو ذکر شده در بیانیه بازی فکری را دریافت می کنیم. بنابراین، ما می توانیم نتیجه خود را با اطمینان به استخدام کننده در میان بگذاریم. این گام به عقب به شما این امکان را می دهد که علاوه بر تأیید اینکه پاسخ درستی به بازی فکری دارید، در کل مصاحبه امتیازات ارزشمندی کسب کنید.  
  • تمرین کنید: هر  چه بازی های فکری بیشتری حل کنید، در این کار بهتر خواهید بود. این منطق است. بازی فکری در نهایت تمرینی است مانند هر تمرین دیگری که قبل از برتری به تمرین نیاز دارد. علاوه بر این، سؤالات بازی فکری همه کمی شبیه به هم هستند. هرچه بیشتر در این زمینه تمرین کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که یا با بازی فکری مواجه شوید که نیاز به تفکری مشابه بازی فکری که قبلاً به آن پاسخ داده اید، یا دقیقاً با همان بازی فکری روبرو خواهید شد. به طور خلاصه، تمرین بهترین متحد شما خواهد بود که تا حد زیادی به سوالاتی از نوع بازی فکری پاسخ دهید!  

بازی فکری: بدترین اشتباهاتی که باید اجتناب کرد!  

با گسترش فصل قبل، اشتباهات اصلی را که باید در طول بازی فکری اجتناب کنید، بیان می کنیم.  

  • مسئله را در قالب یک معادله قرار ندهید:  به نظر ما این بدترین اشتباهی است که باید از آن اجتناب کرد. قرار ندادن بازی فکری در قالب یک معادله، احتمال اشتباه شما را بسیار افزایش می دهد. همانطور که دیدیم، بازی های فکری همیشه یک تله کوچک دارند که 90 درصد دانش آموزان را گمراه می کند. گاهی اوقات بهتر است قبل از پاسخ دادن وقت بگذارید تا اینکه سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن پاسخ درست را بدهید، مخصوصاً برای یک بازی فکری. در واقع، شما تصویر یک فرد متفکر و وظیفه شناس را خواهید دید که قبل از پاسخ دادن به یک سوال عجله نمی کند.  
  • استدلال خود را یادداشت نکنید:  یک بار دیگر، این نکته تنها همتای یکی از نکات ما است. یادداشت نکردن استدلال خود ریسک اشتباه احمقانه را می پذیرد و در نتیجه یک سوال بازی فکری را از دست می دهید. صرف زمان برای نوشتن استدلال خود روی کاغذ، در مقایسه با نامزدی که این کار را نمی کند، حداکثر یک دقیقه بیشتر طول می کشد. با این حال، شانس شما برای رسیدن به پاسخ درست ده برابر افزایش می یابد و می توانید در این مورد به ما اعتماد کنید. باز هم، بازی فکری در مورد سرعت نیست. این یک تمرین فکری است که در آن شما با نحوه یافتن پاسخ درست به جای اینکه با سرعت پاسخ دوم را ارائه کنید، درخشش خواهید داشت.  

چند نمونه ساده از بازی فکری 

در این فصل دو مثال دیگر از بازی های فکری را با پاسخ های مناسب بیان می کنیم. برای کسانی که می خواهند خود را به چالش بکشند، ابتدا این عبارات را بیان می کنیم:  

  • در یک اتاق بدون پنجره، شما سه لامپ دارید که سه کلید آن بیرون از آن اتاق است. چگونه تعیین می کنید که وقتی فقط یک بار وارد اتاق می شوید کدام سوئیچ کدام لامپ را فعال می کند؟  
  • ما گروهی متشکل از 20 بانک سرمایه گذاری را فرض می کنیم. 65 درصد کت و شلوار خاکستری، 75 درصد پیراهن خاکستری، 85 درصد کراوات خاکستری و 95 درصد کفش خاکستری می پوشند. حداقل درصد بانکدارانی که فقط لباس خاکستری می پوشند چقدر است؟  

در قسمت دوم این مقاله، پاسخ‌هایی را که برای پاسخ صحیح به این بازی‌های فکری باید داشته باشید، بیان می‌کنیم!  

  • در یک اتاق بدون پنجره، شما سه لامپ دارید که سه کلید آن بیرون از آن اتاق است. چگونه تعیین می کنید که وقتی فقط یک بار وارد اتاق می شوید کدام سوئیچ کدام لامپ را فعال می کند؟  

قبل از ورود به اتاق، سوئیچ های 1 و 2 را فعال می کنید. قبل از ورود چند دقیقه صبر می کنید. بعد از 10 دقیقه کلید 2 را خاموش کرده و وارد اتاق می شوید. هنگام ورود به اتاق، فقط یک لامپ روشن است و می دانیم که مربوط به کلید 1 است. برای تعیین دو کلید باقیمانده، فقط باید لامپ های هر لامپ را لمس کنید. لامپ داغ مربوط به سوئیچ 2 و لامپ سرد مربوط به سوئیچ 3 است.  

  • ما گروهی متشکل از 50 بانک سرمایه گذاری را فرض می کنیم. 65 درصد کت و شلوار خاکستری، 75 درصد پیراهن خاکستری، 85 درصد کراوات خاکستری و 95 درصد کفش خاکستری می پوشند. حداقل تعداد بانکدارانی که فقط لباس خاکستری می پوشند چقدر است؟ 

برای یافتن پاسخ این سوال باید به صورت معکوس به مسئله نگاه کنیم. بنابراین، می دانیم که 35٪ از بانکداران کت و شلوار خاکستری نمی پوشند، 25٪ پیراهن خاکستری نمی پوشند، 15٪ کراوات خاکستری نمی پوشند، و 5٪ کفش خاکستری نمی پوشند. با جمع کردن همه این درصدها می توان گفت که 80 درصد بانکداران فقط لباس خاکستری نمی پوشند. در نتیجه، تنها 20 درصد از بانکداران یا 10 بانکدار کاملاً خاکستری لباس می پوشند.   

تفاوت بین سوالات اندازه بازار و بازی های فکری چیست؟  

سوالات مربوط به اندازه بازار با بازی های فکری متفاوت است زیرا معماهایی برای حل نیستند. در واقع، اندازه بازار سوالاتی هستند که هدف آنها این است که شما را وادار کنند اندازه یک بازار را برای پاسخ به یک مشکل خاص تخمین بزنید. هدف این سوالات بررسی توانایی شما در استدلال و همچنین رویارویی با یک رویداد غیرمنتظره است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *