نوشته های عمومی

اثرات کتاب بر سلامت روانی کودکان

اثر کتاب بر سلامت روانی کودک

با نگاهی به اطراف خود به این نتیجه خواهیم رسید که کودکان امروز بیشتر به ماندن در خانه و بازی با گوشی های هوشمند و تبلت ها و تماشای تلوزیون و یا گیم های کامپیوتری  متمایل هستند ، به نظر شما این باعث آسیب جلدی روح و روان آن ها نمی شود ، همچنین عامل دیگر تک فرزند بودن اکثر خانواده ها است و این خوش بچه را می تواند با مسائل جدی رو به رو کند در این شرایط شاید بهترین انتخاب ممکن کتاب باشد تا حداقل گوشه ای از این آسیب ها  را بتوان با کتاب حل کرد.

اثر کتاب بر سلامت روان کودکان :

حتما تا به حال برای شما نیز اتفاق افتاده است ، زمان مطالعه کتابی که دوست دارید از دغدغه های ذهنی خود دور شوید و در کتاب غرق شوید و دیگر زمان را حس نکنید. نیاز است بدانید بچه ها نیز زمان مطالعه کتاب یا گوش دادن به یک قصه ، از جهان خسته کننده ی بزگتر ها خارج می شوند و پا به جهان شاد و پر نشاط کودکانه ی خود می شوند.

بچه هایی که کتاب دوست هستند و با آن ارتباط خوبی برقرار می کنند ، آسان تر عواطف احساسات خود را بیان می کنند. بچه ها از راه کتاب معنی خیلی از عواطف و احساسات از جمله غم ، عصبانیت و شادی را درک می کنند و آسان تر می توانند ، احساسات وعواطف را درون وجودشان کنترل کنند. بیشتر بچه ها به جهان و اتفاقات اطراف خود توجهی ندارند و فقط به نظر خودشان اهمیت می دهند و در اکثر موارد اگر کاری که دوست دارند را انجام ندهید پرخاشگری می کنند .

بنا بر صحبت های پدر و مادرها ، بچه های کتابخوان آرام تر و مطیع ار از سایر بچه ها هستند ، به دلیل این که کتاب باعث تخلیه عواطف و آرامش بچه می شود . بنابراین تلاش کنید در کنار تماشای کارتون در روز , وقتی را نیز به کتابخوانی برای بچه هایتان مشخص کنید.

نتایح پژوهش ها نشان می دهد که ابراز عواطف از راه مطالعه کتاب  باعث بالا رفتن اعتماد به نفس، خودآگاهی، بهبود علاقه به یادگیری و درک نقطه نظرات دیگران می شود.

اگر کودک تان با هر نوع مشکل خاصی رو به رو است ، خواندن کتابی با همان موضوع می تواند به کودک در یافتن راه حلی برای  مسئله کمک کند. در واقع بچه شما خود را جای شخصیت اصلی قصه گذاشته و تلاش می کند در شرایط گوناگون کارهای او را تکرار کند . انتخاب کردن  کتاب مناسب برای  سن کودک از مهم ترین عامل ها برای اثرگذاری کتاب باشد.

زمان صرف کردن با کودکان :

 

همیشه در تلاش باشید برای بچه هایتان کتاب بخوانید و با او وقت صرف کنید ، خواندن کتاب برای بچه بیشتر از آنچه فکر می کنید , روی سلامت روان بچه اثر می گذارد.

شما قادرید با به کاربردن برخی روش ها , علاقه بچه به کتاب را افزایش دهید. قبل از خواب بچه برای او کتاب بخوانید و قصه تعریف کنید. از نظر علمی معلوم شده است توجه کودک در آخر روز , در بیشترین حالت ممکن است.

زمانی که شما برای بچه وقت بگذارید و با او کتاب می خوانید ، علاوه بر بیشتر شدن علاقمندی بچه به کتاب ، ارتباط نزدیک تر و صمیمانه تری نیز با بچه خود برقرارخواهید کرد.

امیدواریم در مقاله هرچند کوتاه بالا به نکاتی اشاره کرده باشیم که اهمیت خواندن کتاب و مقوله مطالعه برای سلامت روانی کودک را به شما نشان داده باشیم و این که هرچند خود شما نیز به کتاب علاقه ای نداشته باشید ، ولی با خواندن مقاله بالا تلاش کنید این عادت با ارزش را به کودکان خود هدیه دهید و زندگی سرشار از شادی و نشاط و آرامشی برای آنها به وجود بیاورید.

 

برای انتخاب و خرید کتاب روی لینک کلیک کنید :     خرید کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *