نوشته های عمومی

تصویرگری در کتاب کودک

تصویرگری در کتاب کودک

اگر تا به حال کتاب مد نظر خود را برای کودک دلبندتان نیافته باشید و با سختی رو به رو شده باشید ، قطعا با کمی فکر به این موضوع رسیده اید که چطور می شود اگر کتاب مورد نیاز کودک را خودم می نوشتم ، این کار نیاز به تخصص دارد ولی گاهی بعضی از والدین کتابی مطابق با یک سری از ایده های خود آماده می کنند. یکی از مواردی که در نوشتن کتاب کودک اهمیت فراوانی دارد مبحث تصاویر و نقاشی ها در کتاب کودک است ، کودک بیشتر از این که به واژگان و کلمات دقت کند به تصاویر جذب می شود و این تصاویر هستند که معنی واژگان را برای کودک می سازند . در این مقاله قصد داریم روش هایی برای تصویرگری کتاب کودک را بیان کنیم.

نکاتی در مورد تصویرگری در کتاب کودک :

بخش بندی نوشته ها و کشیدن تصویر مربوط با آن : اول باید متن قصه با دقت مطالعه شود به شخصیت ها، عنصرهای مهم و اتفاقات پر اهمیت قصه توجه کنید. در زمان مطالعه قصه در دفتر خود طرح های اولیه ای که به نظرتان می آیند را بکشید چون که اولین حس هایی که از قصه می گیرید قادرند در مرحله های  بعد به شما کمک کند. در بخش بندی داستان حواستان به فریم های درخواستی برای کتاب باشد. طوری قصه خود را بخش بندی کنید که هر بخش حرفی برای گفتن داشته باشد.

شخصیت سازی مناسب : برای تصویرگری کتاب کودک باید به شخصیت ها و ویژگی های اخلاقی آن ها در قصه توجه کرد. شخصیت سازی وابسته به عمق تخیل تصویرگر دارد به دلیل این که باید در ذهن خود شخصیتی را آماده کند که به تصویر ذهنی کودک بعد از مطالعه کتاب نزدیکتر باشد و تمام ویژگی های بیان شده در قصه را هم داشته باشد. می توان به موجودات دیگر شخصیت انسانی هم داد چون آنها نقش بزرگی در فرهنگ و ادبیات ما دارند و به علت علاقه کودکان به موجودات دیگر می توان بسیاری از پیام های قصه را به راحتی منتقل کرد.

جان بخشی به اشیاء : جان دادن به اشیاء به جذابیت تصاویر کتاب می تواند کمک زیادی بکند با اضافه کردن ویژگی های انسانی به اشیا می توان آنها را جان بخشید. خصوصا زمانی که نویسنده در قصه هایش به اشیا جان داده باشد تصویرگر هم می توانید پا به دنیای خیالی بگذارد و آن ها را به تصویر بکشد.

استفاده از کلاژ : کلاژ بـه‌ مـعنی‌ در کـنار هم قرار دادن قطعه‌های پلاستیکی، عکس، پارچه و تکه‌های چوب برای به تصویر کشیدن است که در‌ آخر‌ یک‌ تصویر یا شخصیت قصه را نمایش می دهد. از این سبک خلاقانه برای بـه تـصویر کـشیدن قصه استفاده می شود که بر‌ اساس‌ قصه بعضی از بخش ها ، خشونت و بعضی بخش ها ، طنز و شوخی را به تصویر می کشد. برای کلاژ با‌ استفاده از قدرت ابتکار و خلاقیت‌ و استفاده از وسـایل مـعمولی و قابل‌ دسترس، تصویرهای‌ زیبا و جذابی را می توان خلق کرد که کتاب های تصویری گیرایی بیشتری برای بچه ها داشته باشند.

تصویرکردن  چند بعدی : سبک دیگه ای که برای‌ تصویرگری کتاب مورد استفاده است. استفاده از متریال گوناگون مانند کاغذ، پلاستیک، فلز، طرحهای گلی، سرامیک و … است که به صورت لایه‌لایه روی هم قرار می‌گیرند و با روی هم قرار‌ گرفتن برگه های مختلف‌ کـاغذ تصویرهای‌ جـالب و واقـعی‌ از آب، چوب، جنگل، فلز‌ و… خلق می کند که می تواند اثر داستان و جـذابیت آن را چندین  برابر کند. استفاده از این سبک می تواند اثرات  عمیق‌تر‌ و ماندگارتری رو خوانندگان کتاب بگذارد. بعضی از این مدل کتاب ها آنقدر‌ واقعی و زیبا هستند که بچه  می خواهد آنـها را لمس‌ کند.

تصویر کردن کارتونی : سبک تصویرکردن کارتونی کاری ظـریف و جذاب است هر تصویرگر سبکی مخصوص به خود دارد کـه با توجه‌ به قصه ، ترس، اضطراب‌، شادی‌ و… را از طریق تصویر هایی که طراحی می کند انتقال می دهد. امروزه این سبک جایگاه‌ ویژه ای پیدا کرده در نقاشی‌های کارتونی می‌توان به شکلی ساده و با استفاده از چند خط کوچک، چشم ها و دهان را کشید و عواطف آن ها را نشان داد‌ و یا‌ می‌توان با پرداختن به‌ جزئیات ، کتاب را برای بچه ها سرگرم‌کننده‌ تر و جـذاب‌ تر کرد.

استفاده از تصویرهای فرهنگی و قومی : استفاده از تصویرهایی که دربردارنده فرهنگ جامعه یا قومی‌ باشند، ممکن است برای جامعه های دیگر عجیب و غریب باشد. استفاده از این سبک خیلی متداول نیست تصویرگران برای نمایش دادن‌ میراث فرهنگی، شخصیت های‌ قصه را با لباسهای سـنتی هـمراه با رفـتار و حرکتهای خاص آنها به تصویر می کشند تا قادر باشند فرهنگ سـنتی را به درستی نمایش بدهند.

کادربندی و حاشیه گذاری : این سبک می تواند به جذابیت و بخش بندی موضوعات در تصویرگری کتاب کمک کند حتی می‌توان برای انتقال بهتر مـوضوع‌، مـکان و زمـان‌ اتفاق های قصه جزئیاتی را در کنار تصویر اصلی اضـافه کـرد. تصویرگران، از خطهای حاشیه‌ای‌ ساده‌ یا تزئینی استفاده می‌کنند تا قصه یا‌ تصویرهایشان‌ را‌ بهتر نشان دهند ، اثر و جـذابیت‌ قصه را بالا ببرند و در خواننده علاقه بیشتری برای خواندن‌ خلق کنند.

بافت و ترکیب بندی : هر تصویرگری ممکن است از سبک مخصوصی برای این امر استفاده کند. بعضی ها، تصویرها را به شکل مسطح، یکنواخت و شفاف و بعضی دیگر آن ها را به شکل برجسته و با بهره گرفتن از بافت های مختلف خلق می کنند. تعداد متعددی از تصویرگران با ذوق و استعداد خود، با استفاده از بوم نقاشی، رنگ و روغن به روش بافت دست یافتند. با استفاده از شیوه های بافت و ترکیب بندی کار می کند، ولی برعکس، اول نقاشی را می کشد بعدا برای نمایش بافت، با سیاه قلم ی هر چیز دیگر خط هایی را در تصویر رسم می کند.

 

در این مقاله سعی کردیم با مروری بر سبک هایی که تصویرگران از آنها استفاده می کنند و توضیحات مختصر و مفید در تصویرگری و نکاتی هرچند کوتاه را برای شما بازگو کنیم دنیای کتاب کودک فوق العاده وسیع است و ر از احساسات و عواطف و خلاقیت است امیدداریم با پیشرفت روز افزون جامعه کتاب و مطالعه برای رشد کودک و پیشرفت او فراموش نشود تا همچون گذشته کودکان طعم خواندن  داستان از روی برگه ها و لمس نقاشی ها در آن را بچشند و نهایت لذت را از آن ببرند.

 

برای انتخاب و خرید کتاب روی لینک کلیک کنید :      خرید کتاب  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *