نوشته های عمومی

تقسیم بندی گروه های سنی چگونه است

تقسیم بندی گروه سنی

آیا شما هم با این سوال که رده بندی گروه های سنی چگونه تقسیم بندی می شود رو به رو شده اید و یا هنگام خرید کتاب برای فرزندان خود دچار سردرگمی شده اید ؟  اگر این طور است پیشنهاد می کنم با مطالعه این مقاله کوتاه برای همیشه خود را از این سردرگمی خلاص کرده و بهترین انتخاب در خرید کتاب ها و وسایل مورد نیاز فرزندان خود را داشته باشید. لازم به ذکر است که این دسته بندی توسط کانون پرورش فکری کودک و نوجوان انجام شده است

تقسیم بندی گروه سنی :

رده سنی اول الف : 

این رده بندی گروه سنی از سال‌های پیش از دبستان تا 6 سالگی است. دورانی که به آن دوران خردسالی گفته می‌شود و تشکیل از دو دوره ی پیش از یادگیری زبان و بعد از یادگیری زبان می باشد. در بازه اول کودک با تصویر ها ارتباط خیلی بیشتری برقرار می‌کند و در بازه دوم می‌تواند یک دسته از روابط منطقی را به شکلی ساده بفهمد. در این بازه کودکان خردسال قوه تخیل نیرومندی دارند اما قدرت درک اتفاقات پیچیده و روابطه علت و معلولی را ندارد و می توان با بازی و تصاویر آن ها را جذب کرد. 

رده سنی الف

رده سنی دوم ب :

این رده بندی گروه سنی 6 تا 8 سالگی یعنی سال های اول مدرسه یا دبستان کودک می باشد. در این سن کودک می تواند تحلیل مسئله های ساده و منطقی را بدست می آورد و می توانند متوجه ارتباط افراد و مسئله های اجتماعی و تربیتی شود. کودک در این سن قدرت یادگیری زیادی دارد. و در این بازه کودک زبان را یاد گرفته است و خط را می‌شناسد و می‌تواند بسیاری از مسائل را درک کند. و از پر اهمیت ترین ویژگی‌های کودک در این رده سنی می توان به قدرت یادگیری و نیروی حافظه او اشاره کرد که به همین علت است که باید به نگارش کتاب برای این رده سنی توجه کرد و کتابی انتخاب شود که تا حدی تحلیل کودک را تحریک کند.

گروه سنی ب

رده سنی سوم ج :

این رده بندی گروه سنی متشکل از سال‌های آخر دبستان یعنی 9 تا 11 سالگی می باشد که دوره های سوم، چهارم و پنجم دبستان را تشکیل می دهد و کودک های این رده سنی از آخرین سال های دبستان خود در حال عبور هستند. در این دوره کودک به درک عمیق تر و کامل تری نسبت به مفاهیم می رسد. و به همین دلیل می تواند مفاهیمی مانند دوست داشتن ، دوست داشتن هم نوع ، آرامش و بخشیدن  را درک کند. بنابراین قصه های  بلند و یا کوتاه برای قوی کردن این مفهوم ها مناسب است و انتخاب کتاب‌هایی که این رده سنی را درگیر اجتماع و روابط افراد کند هم می تواند آثار مناسبی برای مطالعه دوران آخر کودکی باشد.

رده سنی ج

رده سنی چهارم د ( مرحله اول نوجوانی ) :

این رده گروه سنی متشکل از مرحله اول نوجوانی 10 و 11 سالگی یا همان دوره قبل از دبیرستان است. این بازه با تغییرات جسمی، روحی و اجتماعی نوجوانان همراه شده است و دوره بسیار حساسی است. در نتیجه خواندن داستان های ماجراجویانه ای که قهرمان داستان یک نوجوان است می تواند برای این بازه مناسب باشد و آن ها را در این رده ی حساس کمک کند، به دلیل این که با مطالعه این کتاب ها به اکثر پرسش های کنجکاوانه نوجوان پاسخ می دهد. در این بازه داستان‌هایی که محور اصلی شخصیت داستان نوجوانی پرانرژی ، کنجکاو و جسور است، مورد توجه نوجوانان قرار می‌گیرد.

گروه سنی نوجوان د

رده سنی پنجم ه ( مرحله دوم نوجوانی ) :

این رده سنی متشکل از سال‌های دبیرستان یا مرحله دوم نوجوانی است که سن های 15،14،13،12 سالگی را شامل می شود در این بازه نوجوانان ضمن مواجه شدن با تغییرات بسیار زیاد جسمی و روحی، درگیر تنش‌های بسیاری برای پیدا کردن شخصیت خود هم می شوند و در جریان این تنش‌ها، آثاری که الگوی مناسبی به نوجوان ارائه دهند می‌توانند مورد توجه قرار گیرند و به کند و کاو های او هم پاسخ دهند. در این بازه معانی چون ظلم ، عدالت ، حکم های دینی ، سرگذشت قهرمان‌های تاریخی و … می‌تواند مطالعه خوبی را برای آنها فراهم آورد. همچنین در این بازه نوجوان به اضافه بر بلوغ فکری به بلوغ جسمی نیز می رسند و این حجم از تغییرات برای یک نوجوان می تواند بسیار چالش برانگیز و سخت باشد، بنابراین زندگی نامه های افراد موفق و بزرگ ، جنگ های تاریخی و داستان های حماسه ای می تواند در این بازه کمک زیادی به نوجوان بکند. آنها با خواندن کتاب های مفید می تواند به تجربیات خود اضافه کند و از صرف وقت برای مسائل غیر مهم و ناسالم جلوگیری کنند.

گروه سنی نوجوانی دبیرستان ه

برای انتخاب و خرید کتاب روی لینک کلیک کنید :     خرید کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *