نوشته های عمومی

عظیم ترین کتابخانه های دنیا بخش اول

بزرگترین کتابخانه های جهان

افراد کنجکاو و جستجوگر حتما با این مسئله که بزرگترین کتابخانه های جهان کدامند رو به رو شده اند. برای سال های سال کتابخانه ها بزرگترین منبع انتقال دانش و تجربیات گذشته در جوامع بوده اند و سالانه کتابخانه ها پاسخگوی دانشجویان و دانش آموزان و پژوهشگران زیادی بوده و هستند. آیا تا به حال وارد یکی از این مخازن بزرگ کتاب شده اید؟

بزرگترین کتابخانه های جهان :

مروری بر بزگترین کتابخانه های جهان و تقسیم بندی شده بر اساس شمار کتاب ها و اسناد موجود در آن ها و مطالبی جالب در رابطه با آن کتابخانه ها :

  1. کتابخانه کنگره ملی ایالات متحده
  2. کتابخانه ملی انگلستان 
  3. کتابخانه عمومی شهر نیویورک
  4. کتابخانه شانگهای چین 
  5. کتابخانه دولتی کشور روسیه 
  6. کتابخانه ملی ژاپن
  7. کتابخانه ملی کشور فرانسه
  8. کتابخانه ملی کشور روسیه
  9. کتابخانه ملی کشور چین

نکته مهم : همانطور که در بالا گفته شد ما در این مقاله به تقسیم بندی با الویت تعداد کتاب ها و اسناد موجود در هر کتابخانه می پردازیم.

 

۱. کتابخانه کنگره ملی ایالات متحده :

با بیشتر از ۱۶۷ میلیون کتاب در کلکسیون خود، کتابخانه کنگره ملی آمریکا لقب بزرگ‌ترین کتابخانه جهان را به خود اختصاص داده است. کتابخانه کنگره، به‌طور رسمی کتابخانه ملی ایالات متحده محسوب می‌شود و میزبان برخی از پر اهمیت ترین اسناد دولتی است. این مخزن از بیشتر از ۳۹ میلیون کتاب و دیگر آثار چاپی، ۳.۶ میلیون اسناد ضبط‌ شده، ۱۴.۸ میلیون عکس، ۵.۵ میلیون نقشه، ۸.۱ میلیون قطعه نت موسیقی و ۷۲ میلیون دست‌نوشته را شامل شده است.

کتابخانه کنگره ملی  ایالات متحده به جز اینکه مرکزی تحقیقاتی و مخزنی برای نگهداری کتاب های مختلف است، همچنین مجوز چاپ و نشر کتاب‌ در آمریکا را نیز صادر می‌کند. مجوزهای صادرشده از طرف این کتابخانه برای حق چاپ و نشر نویسندگان و مؤلفان آمریکایی به چند صد هزار مورد در سال می‌رسد.

کتابخانه کنگره ملی آمریکا

آیا می دانید؟

این کتابخانه دارای عظیم ترین کلکسیون از کتاب‌های نایاب در آمریکای شمالی و بزرگ‌ترین کلکسیون کتاب‌های قرن 15 در نیم کره‌ی غربی می باشد.

تعداد کتاب ها و اسناد در حال نگهداری : ۱۶۷ میلیون نسخه
مکان : واشنگتن دی سی ، ایالات متحده 
بازدید سالانه: حدود ۱.۹ میلیون نفر
سال راه اندازی : ۲۴ آوریل ۱۸۰۰

کتابخانه ملی انگلستان :

کتابخانه ملی انگلستان در شهر لندن، بزرگ‌ترین کتابخانه در قاره اروپا و دومین کتابخانه‌ بزرگ دنیا می باشد و منابع کتابخانه‌ای آن اندکی کمتر از کتابخانه‌ی کنگره‌ی ملی  ایالات متحده هستند. در حال حاضر، بیشتر از ۱۵۰ میلیون کتاب در این کتابخانه نگهداری می‌شود و سالانه ۳ میلیون اثر تازه در مخازن کتابخانه‌ی ملی انگلستان جای می‌گیرند.

کتابخانه ملی انگلستان نه‌تنها مخزن بسیار بزرگی دارد، بلکه ساختمان آن نیز فوق‌العاده شگفت‌انگیز است. کتابخانه ملی انگلیس بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی عمومی ساخته‌شده در امپراطوری انگلستان در قرن بیستم است و مساحت زیربنای آن به 12 هزار مترمربع می‌رسد.

کتابخانه ملی بریتانیا

آیا می دانید؟


زیرزمین کتابخانه ملی انگلستان بیشتر از ۲۴.۵ متر عمق دارد که با یک ساختمان ۸ طبقه برابری می کند.       

تعداد بازدید سالانه: ۱.۴۸ میلیون نفر
سال تأسیس: 1 جولای ۱۹۷۳

برای مطالعه ادامه مقاله با کلیک بر روی لینک به بخش دوم مقاله بروید : 

 

برای انتخاب و خرید کتاب روی لینک کلیک کنید :     خرید کتاب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *