نوشته های عمومی

چقدر با ابعاد و اندازه کتاب ها آشنایی دارید ؟

سایز و قعطع و اندازه کتاب ها

ابعاد و اندازه کتاب :

اولین و شاید بارزترین خصوصیات فیزیکی یک کتاب، اندازه و ابعاد کتاب می باشد که به آن قَطع کتاب گفته می شود قطع یا اندازه کتاب را با روشهای معمول اندازه گیری می توان مشخص کرد و البته برای هر سایز کتاب یک اسم رایج وجود دارد که قطع کتاب را بیشتر به واسطه این اسامی مشخص می کنند در این بخش به بررسی این اسامی و سایز تقریبی منتسب به هر اسم می‌پردازدیم.

 قطع های مختلف کتاب دارای  تنوع بسیار بالایی هستند، اما مرسوم ترین آنها عبارتند از :

  1. قطع سلطانی: این قطع در گذشته بیشتر در کتاب های مذهبی و تاریخی به چشم می خورد و البته امروزه در چاپ کتاب‌های نقاشی و مصور کودکان بیشتر کاربرد دارد ابعاد این قطع به سانتیمتر 49*34 می باشد.
  2. قطع رحلی: به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:
  • رحلی بزرگ ( رحلی مدیران) : این قطع با ابعاد 33*24 بیشتر در کتابهای نفیس مثل شاهنامه و کتب اشعار کاربرد دارد.
  • رحلی کوچک: این قطع کتاب با ابعاد 5*21 بیشتر در کتابهای داستان و دانستنیهای کودکان به چشم می‌خورد.

نوع دیگری از قطع رحلی بزرگ نیز وجود دارد که به سبب تفاوت در شیوه باز شدن نام گذاری متفاوت دارد ابعاد این قطع 24*33 ( افقی) می باشد و از آن به نام قطع بیاضی یاد می شود

  1. قطع وزیری : این قطع یکی از رایج ترین قطع های چاپ کتاب است که ابعاد آن 5*17 است؛ استفاده این قطع بیشتر در چاپ قرآن قرآن مفاتیح و نهج البلاغه می باشد.
  2. قطع رقعی: بی شک رایج ترین قطع کتاب قطع می باشد ابعاد این قطع 21*14.5 می باشد که به خاطر اندازه مناسب این قطع  کتاب با استقبال زیادی مواجه است و به همین خاطر اکثر کتاب ها امروزه در این قطع به چاپ می‌رسد.
  3. قطع جیبی: این قظع  نیز انواع مختلفی دارد اما نکته حائز اهمیت و مشترک همه آنها این است که به جهت اندازه کوچکشان و جایی کمتری که اشغال می‌کنند برای چاپ کتاب‌های همراه مناسب ترند البته به همه انواع آن قطع جیبی گفته می‌شود اما در نامگذاری تخصصی این قطع ها متفاوت اند:

 

انواع قطع جیبی :

 

  • قطع بغلی : ابعاد 14.5*10
  • قطع پالتویی :ابعاد 21*10.5
  • قطع نیم جیبی( جانمازی) : ابعاد 11*8

 حائز اهمیت است که این ابعاد بسته به نوع صحافی که در بعدا گفته می‌شود تا حدود یک سانتیمتر متفاوت است.

  1. قطع خشتی : شاید به سبب ابعاد مربعی شکل این قطع و اندازه خاص آن در کتب بزرگسالان زیاد مورد استفاده نباشد، اما در کتب کودکان و خردسالان از این قطع به وفور استفاده می شود این قطع ابعاد دقیق و ثابتی ندارد و صرفاً به کتاب‌هایی که با ابعاد مربعی شکل چاپ می‌شوند اطلاق می‌شود اما ابعادی که از این قطع  بیشتر مورد استفاده می باشد ابعاد 21*21  می باشد.

 

برای انتخاب و خرید کتاب روی لینک کلیک کنید :     خرید کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *