نوشته های عمومی

کتاب صوتی چیست ؟

معرفی کتاب صوتی

معرفی کتاب صوتی ( کتاب گویا ) :

کتاب صوتی یا کتاب گویا یا تا به حال یکی از این نام ها به گوش شما خورده است؟  کتاب صوتی به نوعی از کتاب گفته می شود که با پیشرفت تکنولوژی به دنیا وارد شده است در این نوع از کتاب متن کتاب به صورت صوت ضبط می گردد و نوع های مختلفی دارد مثلا گاهی اوقات خود نویسنده کتاب از روی آن می خواند – در بعضی مواقع کتاب را به حالت نمایش نامه ضبط می کنند و گاهی نیز کتاب را با صدای گویندگان مطرح و با گذاشتن آهنگ و جلوه های صوتی تولید می کنند.

کتاب صوتی ( کتاب گویا ) چه زمانی به ایران وارد شد :

کتاب های گویا برای اولین بار در سال 1929 توسط دکتر علی اصغر آموزگار وارد ایران شد علت آن هم رفع نیاز نابینایان برای مطالعه کتاب بود و جالب است بدانید خود دکتر آموزگار نیز نابینا بوده اند و به دلیل جذابیت این نوع کتاب به سرعت در ایران مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. 

تاریخچه تولید کتب صوتی در دنیا به سال 1931 برمیگردد ایده و پروژه این نوع کتاب اولین بار در آمریکا برای نابینایان کلید خورد و تاریخ تولید اولین کتاب گویا به سال 1932 بوده است یعنی حدود 79 سال پیش و امروز در کشور های پیشرفته شناخته شده است. این نوع کتاب در موضوعات مختلفی همچون رمان و داستان های کوتاه و کتاب های کودک و نوجوان و رانشناسی موجود هستند و با پیشرفت تکنولوژی و به بازار آمدن نوارکاست ها جذابیت این نوع کتاب در بین مردم نیز بیشتر شد و امروزه این تقریبا در همه موضوعات کتاب هایی به این شکل وجود دارد.

با پیشرفت تکنولوژی امروزه کتب صوتی توسط نرم افزار ها نیز تولید میگردد گرچه کیفیت صدا و احساسات انسان در این نوع که با صدای مصنوعی نرم افزار ها تولید میشود زیاد نیست و با استفاده از پلیر های مختلف عرضه شده به بازار استفاده از کتاب صوتی بسیار آسانتر شده است.

می توان با محاسبه سر انگشتی به این جمع بندی رسید که کتب صوتی به خاطر مصرف نکردن کاغذ و آلودگی هایی که به وجود نمی آورند و همچنین هزینه پایین تر تولید مقرون به صرفه تر از کتاب های چاپی هستند و فقط برای تولید آنها نیاز به استودیو ضبط و گوینده است.

از مزایای آنها نیز قابل حمل بودن و دسترسی آسان و نداشتن مزاحمت برای روشن کردن چراغ ها  برای مطالعه را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *