نوشته های عمومی

کتاب های درسی عالی فیزیولوژی

اولین مقاله از این مجموعه کوتاه (پ.ن.94، بهار 1393، ص 9) با این سخنان آغاز شد: «به نظر می‌رسد دوران کتاب‌های درسی بزرگ فیزیولوژی گذشته است. آن کتاب های هزار صفحه‌ای پر زرق و برق که برای اطلاع رسانی و شاید ترساندن استفاده می‌شدند – مانند کشتی‌های جنگی – ناپدید شدند. اما در واقع، هنوز هم می‌توانیم از این کتاب‌ها چیزهای زیادی یاد بگیریم. در این مقاله، من فقط چند مورد از «بزرگ‌های» 40 سال پیش را مورد بحث قرار می‌دهم.» در آن مقاله، فیزیولوژی و بیوفیزیک راخ و پاتون را دوباره بررسی کردم. اکنون به سه نمونه دیگر از کتاب های درسی عالی می پردازم.

خرید کتاب فیزیولوژی با تخفیف و همچنین مطالعه و خرید کتاب آموزش زبان انگلیسی با تخفیف را از مجموعه دشت کتاب را از دست ندهید.

کتاب های فیزیولوژی عمومی

هیو داوسون
هیو داوسون (1909-1996) احتمالاً به همان اندازه که هر فردی می توانست در مورد فیزیولوژی عمومی یا بیوفیزیک می دانست. فیزیولوژی عمومی او در سال 1951 به صورت یک جلد و در آخرین فرم دو جلدی در سال 1970 منتشر شد. در آن زمان، این کتاب به یک اثر استاندارد تبدیل شده بود و تعداد کمی از فیزیولوژیست‌های حرفه‌ای فاقد نسخه بودند. کتاب فوق العاده ای است. رویکرد داوسون به فیزیولوژی و سبک نثر غیرمعمول روان او به خوبی در مقدمه چاپ اول نشان داده شده است. او اشاره می‌کند که پیشرفت‌ها در فیزیولوژی عمومی به جذب دانشمندان آموزش دیده در موضوعات غیر زیستی بستگی دارد (تحصیلات خودش در شیمی بود) و به مشکلاتی اشاره کرد که کسانی که فقط در علوم زیستی آموزش دیده‌اند باید تحت آن کار کنند. صداقت او شفاف است. چه تعداد از نویسندگان از کارفرمایان خود، در مورد او، شورای تحقیقات پزشکی، تشکر می‌کنند که «… بی‌صدا از دزدی ساعت‌های زیادی که به این کتاب اختصاص داده بودند، که شاید بهتر بود در تحقیقات اولیه استفاده می‌شد…» رضایت دادند؟

در میان کتاب هایی که از افراد مشهور در سایت دشت کتاب قرار داده ایم، می توانید بخش خرید زندگینامه پزشکان مشهور را نیز بررسی نمایید.

چگونه چنین کتابی نوشته است؟ با صرف هزاران و در نهایت ده ها هزار ساعت، خواندن و خلاصه کردن نتایج مقالات اصلی در کتابخانه انجمن سلطنتی پزشکی. رویکرد او ساده بود: او فقط مقالات اصلی را می خواند (او عمدا از بررسی ها و تک نگاری ها اجتناب می کرد). او نتایج و منابع را روی کارت های بایگانی جمع آوری کرد و عصرها یافته های خود را تایپ کرد. او تصمیم گرفت تا همه چیزهای مرتبط با موضوع خود را بخواند و اگرچه رویکرد خود را “تصادفی” توصیف کرد، بعید به نظر می رسد که هیچ فیزیولوژیستی تا به حال بیشتر خوانده باشد. علاوه بر این زایمان تقریباً غیرقابل تصور، او یک گروه تحقیقاتی عالی را اداره کرد، موقعیت خود را به عنوان یک مرجع برجسته در فیزیولوژی چشم و مایع مغزی نخاعی و به عنوان صاحب فیزیولوژی غشاء ایجاد و حفظ کرد. طیف موضوعاتی که در کتاب او به طور عمیق پرداخته شده است بسیار چشمگیر است. از مکانیک تاژک‌ها، DNA، زیست‌شناسی مولکولی بافت همبند، فرآیندهای انتشار، الکتروفیزیولوژی، فتوسنتز، روده، کلیه، عضله قلب – لیست بی‌پایان است. و همه به زبان انگلیسی بی نقص و روان.

فیزیولوژی عمومی داوسون کتاب بی نظیری بود. این شامل اطلاعات زیادی از اهمیت کلاسیک است و به هر کسی که فکر می کند ایده جدیدی در فیزیولوژی غشاء دارد، به خوبی توصیه می شود قبل از درخواست برای کمک هزینه، Davson را مطالعه کند. اما شاید ارزشمندتر از اطلاعات علمی فرصت ملاقات با داوسون باشد. هیچ کس نمی نویسد، و مطمئناً در هنگام نوشتن دوباره این نوع کتاب به هیچ کس پولی پرداخت نخواهد شد.

اصول فیزیولوژی انسان

ارنست استارلینگ
به گفته سر چارلز لاوات ایوانز، استارلینگ قسمت اعظم نسخه اول اصول فیزیولوژی انسان (PHP) را دیکته کرد. شاید متن ممکن است کوتاه شده باشد، اما همانطور که هست، ما را بلافاصله با استارلینگ مرتبط می کند: درخشان، بی حوصله و مشغول. شاگرد استارلینگ، چارلز لووات ایوانز، پس از مرگ استارلینگ در سال 1927 مسئولیت را بر عهده گرفت و کتاب تغییر کرد. جزئیات بیشتر، ارجاعات و مقدمه های تاریخی به بخش ها اضافه شد. لوات ایوانز تمام نسخه‌ها را تا دوازدهم در سال 1956 نوشت (ویرایش نکرد)، و سپس به هیو داوسون و گریس اگلتون سپرد که به‌عنوان ویراستار و مشارکت‌کننده، دو نسخه دیگر را تولید کردند – آخرین نسخه در سال 1968 منتشر شد. دوباره، کتاب تغییر کرد. دیگر اثری از یک نویسنده واحد نیست، اکنون شامل یک سری هشت «کتاب» یا تک نگاری است که هر کدام توسط یک متخصص ارائه شده است. این آخرین نسخه چهاردهم است که در اینجا در نظر گرفته شده است.

خرید بهترین کتاب فیزیولوژی انسان

با مطالعه و خرید کتاب عمومی و دایرة المعارف با تخفیف می توانید با اصطلاحات علم پزشکی آشنا شوید و در زندگی روزمره نیز از آن ها بهره مند شوید.

حتی در سال 1968، PHP بیشتر شبیه یک کتاب مرجع بود تا یک کتاب درسی برای دانش آموزان. ای ام کیلیک، در بررسی ویرایش دوازدهم، اظهار داشت که این کتاب «یک نقص بزرگ به عنوان یک کتاب درسی دارد، یعنی اینکه خواندن آن برای دانشجویان پزشکی بسیار دشوار است.» یک نظر اهانت آمیز، اما با ستایش او برای اثر به عنوان مرجع، ملایم تر شد. کتاب برای معلمان فیزیولوژی نسخه چهاردهم شامل کمک هایی با کیفیت فوق العاده است. حدود 500 صفحه M de Burgh Daly در مورد خون، سیستم گردش خون و تنفس (با مشارکت داوسون)، و گزارش دی اچ اسمیت از روده، کارهای بسیار خوبی هستند. داوسون مشارکت گسترده ای داشت: 558 صفحه در مورد CNS و حواس خاص علاوه بر مقدمه و بخش هایی در مورد مایعات بافتی و CSF. داوسون به من گفت که بخش مربوط به CNS را پس از نارضایتی توسط یک فیزیولوژیست عصبی برجسته نوشته است. اگرچه CNS حوزه خاص مورد علاقه داوسون نبود، اما او در یک سبک روان و جامع مهارت داشت و با آناتومی و همچنین فیزیولوژی سر و کار داشت.

فصل راشتون، «فیبرهای عصبی»، هنوز هم ارزش خواندن دارد. او به سبک کلاسیک نوشت: «مانند کشتی‌هایی که به شناورهای خود لنگر انداخته‌اند، یون‌های K+ نمی‌توانند دور شوند، اما همگی روی لنگرهای خود در یک جهت با جریان جزر و مد می‌چرخند».

اما با کاهش فروش، داوسون از تصمیم برای کنار گذاشتن کتاب ابراز تأسف کرد و به سبکی با کتاب جدیدی که با مالکوم سگال نوشت: مقدمه‌ای بر فیزیولوژی پاسخ داد. این به پنج جلد رسید، دو جلد اول مقدمه ای تحسین برانگیز برای موضوع ارائه می کند، سه جلد دوم جزئیات بیشتری را در امتداد خطوط PHP ارائه می دهد. جلد 3 به کنترل سیستم های اصلی اختصاص دارد. پیشگفتار داوسون، که در آن به شدت بین مقدمه و خلاصه تمایز قائل شده است، ارزش خواندن دارد. اما حتی در پنج جلد کتاب ناتمام ماند و هیچ نسخه دیگری منتشر نشد.

با گنجاندن و خرید کتاب خانواده به سبد زندگی خود بر روی آینده خود و فرزندانتان سرمایه گذاری کنید.

کتاب اصول فیزیولوژی انسان مرجع عالی بود. در زمان خود، به ندرت یک دانشجوی فیزیولوژی به واقعیتی نیاز داشت که بین جلدهای آن پیدا نشود. این یک گزارش عالی از فیزیولوژی کلاسیک است و حاوی اطلاعات ارزشمندی است.

فیزیولوژی پزشکی

قلعه کوه Vernon B
“Mountcastle”، همانطور که معمولاً این کتاب شناخته می شد، بزرگترین کتاب درسی فیزیولوژی در دوره 1970 بود. دو جلد بزرگ، 1858 صفحه به اضافه یک نمایه – یک کتاب بلند – فیزیولوژی پزشکی، مانند سایر کتاب های مورد بررسی در این مجموعه، سابقه طولانی داشت. در سال 1918 ظاهر شد و سالها توسط فیلیپ بارد از دانشگاه جانز هاپکینز ویرایش شد. نسخه چهاردهم و نهایی در سال 1980 منتشر شد: 1999 صفحه به اضافه 72 صفحه فهرست. یک جلد به سیستم عصبی (و ماهیچه) اختصاص داده شد. دیگری به بقیه موضوع. به‌طور گیج‌کننده، ترتیب جلدها بین نسخه‌های دوازدهم و چهاردهم برعکس شد.

رویکرد اتخاذ شده توسط همه مشارکت کنندگان شامل جزئیات زیادی بود. تصاویر کافی بودند اما پربار نبودند و برداشتی که توسط مبتدی دریافت می شد یکی از متن های طولانی با متن نسبتاً محکم بود. این برای برخی ناخوشایند بود. برای دیگران، عمق درمان با ارزش بود و استاندارد کار به وضوح بسیار فراتر از کتاب‌های درسی «معمولی» فیزیولوژی پزشکی بود.

سری فصل‌هایی که به‌ویژه خوب به نظر می‌رسند، فصل‌هایی بودند که توسط خود Mountcastle در مورد احساسات ارائه شده بود. البته کار او در مورد سازماندهی قشر مغز در ستون های نورون ها به خوبی شناخته شده بود و تخصص او در این فصل ها می درخشید. اما همه فصل‌های CNS به‌روز نبودند، در واقع چندین فصل از نسخه قبلی کتاب اصلاً اصلاح نشده بودند.

“Mountcastle” بزرگترین کتاب درسی فیزیولوژی موجود در دهه 1960 بود. این گزارش شرح مفصلی از آن جنبه های فیزیولوژی مفید برای دانشجویان پزشکی و پزشکان ارائه کرد. اما طولانی بود! این کتاب فاقد پانچ فیزیولوژی و بیوفیزیک راخ و پاتون بود و نسخه 1980 آخرین نسخه بود. دانش آموزان دیگر چنین کتاب های طولانی را نمی خوانند: ضرر از آن آنهاست.

در پایان توصیه می کنم با خواندن و خرید کتاب تاریخی ایران و جهان از تاریخچه علم و طب در دنیا بیشتر آشنا شوید و با خرید کتاب های کمک آموزشی و کمک درسی جذاب، علوم سخت را برای فرزندانمان جذاب تر کنیم.

خرید کتاب های رشته فیزیولوژی

منابع
Ruch TC & Patton HD (1965). فیزیولوژی و بیوفیزیک، ویرایش 19. دبلیو بی ساندرز.

داوسون HA (1970). کتاب درسی فیزیولوژی عمومی، ویرایش چهارم، دو جلدی. جی و ای چرچیل.

استارلینگ EH (1912). اصول فیزیولوژی انسان، ویرایش اول.

Starling EH (1968). اصول فیزیولوژی انسان، ویرایش. داوسون اچ و اگلتون جی، ویرایش چهاردهم، 1668 صفحه. جی اند ای چرچیل، لندن.

Mountcastle VB (ed) (1968). فیزیولوژی پزشکی. ویرایش دوازدهم CV Mosby Company، سنت لوئیس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *