درباره نویسندگان

معرفی آقای اسد الله شعبانی :

آقای اسد الله شعبانی چنین می‌گوید: «کودکی‌ام به کار و کشاورزی  گذشت ، در بین  افرادی  تنگ دست  و ساده که تازه از چنگ و چنبرهٔ نظام ارباب و رعیتی خلاص شده بودند، در سنین کودکی به مکتب خانه می‌رفتم. یک روز به ‌طور اتفاقی دبستانی را که به تازگی در گوشه‌ای از روستا شروع به کار کرده بود، پیدا  کردم. ششم نظام قدیم را با نمره‌های نگفتنی گرفتم. بعد هم ترک تحصیل بود و کار در کارخانه‌های تهران. در تهران درس را شبانه ادامه دادم، اول دیپلم اقتصاد اجتماعی گرفتم بعد از آن در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شدم. بعدها هم نشان درجهٔ یک هنری در رشتهٔ شعر را از سوی وزارت ارشاد اسلامی به من دادند.

یکی از پراهمیت ترین اتفاق های زندگی‌ام در سن ۱۲ – ۱۳سالگی آشنا شدن با کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان بود که مسیر کار و زندگی مرا به کلی دگرگون کرد. در این سال‌ها بود که با ولع تمام کتاب می‌خواندم از همه گونه کتاب که گیرم می‌آمد! از ۱۲ سالگی، خاطرات روزانه می‌نوشتم که تمرینی بود برای داستان‌نویسی؛ و گاه شعر به شیوه قدما می‌ساختم، متأثر از بزرگانی چون خیام و حافظ. در سال‌های ۵۵–۵۶ با شعر نو هم آشنا شدم اول با فروغ و… بعد نیما، که البته درک نیما به آسانی ممکن نبود، در این سال‌ها قدیم و جدید را با هم می‌خواندم. هم در”المعجم فی معاییر اشعارالعجم” غوطه می‌خوردم هم حرف‌های همسایهٔ نیما را به خاطر می‌سپردم. هم غزل می‌ساختم و هم به شیوه نیمایی شعر نو می‌پرداختم که در نشریات آن زمان هم چاپ می‌شد. بی‌رویه می‌نوشتم، بی‌رویه هم می‌خواندم از “غرش طوفان” گرفته تا فلسفه هگل”! چیزی که نمی‌شناختم اما ادبیات کودک بود.

آقای شعبانی دربارهٔ دوران شروع به کار حرفه‌ای خود می‌گوید: «بعدها که انقلاب شد و من شدم کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان. کوشیدم برای بچه‌ها هم بنویسم و از همان شروع  کتاب‌هایم برای کودکان نشر یافت. از شروع انقلاب با همهٔ مراکز فکری و فرهنگی کشور که به گونه‌ای با کودک و ادبیات کودکان سر و کار داشته‌اند همکاری کرده‌ام از رادیو و تلویزیون و آموزش و پروزش و … تا کنون نزدیک به ۴۰۰ عنوان از نوشته‌هایم توسط ناشران گوناگون منتشر شده‌است. بیشتر کتاب‌های من شعر و قصه و قصهٔ منظوم برای کودکان ایران است. اکنون بازنشستهٔ کانون پرورش فکری کودکانم.

کتاب های اسدالله شعبانی :

کتاب هزار سال شعر فارسی (گزینه شعر کهن برای بچه‌ها) به اتفاق زنده یاد سیروس طاهباز، احمد رضا احمدی – جعفر ابراهیمی

کتاب فعالیت‌های یاددهی، یادگیری با همکاری گروهی از کارشناسان آموزش پیش دبستان

کتاب خرمن شعر خردسالان (نقد و بررسی شعر کودک در ایران همراه با ششصد شعر کوتاه)

کتاب بال‌های احساس مجموعه شعر جوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *